Det är så kul när man hittar ett nytryck av en älskad bok och sedan upptäcker att den fortfarande håller mycket väl för att använda i undervisning. Så är det med Linnea i Målarens trädgård av Christina Björk och Lena Andersson. Jag har alltid tyckt mycket om att planera tematisk undervisning som innehåller både skönlitteratur, natur och samhälle. Bjuder det sedan in till konst så är det toppen. Någonstans är jag av den gammeldags sortens lärare som strävar efter att bjuda elever nya världar som de kanske aldrig skulle stött på, möta eleverna i deras världar och vidga dem. Jag var själv elev under sjuttiotalet och jag har mina lärare att tacka för mycket.

För den som inte känner till boken så handlar den om flickan Linnea (döpt efter blomman) och hennes vän Blomkvist. Blomkvist har en bok som Linnea ofta vill titta i, den har de vackraste bilder av näckrosor och en vacker grön bro. Tillsammans gör de det som först tycks omöjligt, de reser till Paris för att gå på museum och sedan tar de tåget till Giverny för att uppleva Claude Monets trädgård. Det blir magiskt för både stor och liten och den här fina boken förmedlar något av den magin.

Allmänbildning och ett hum om många områden var självklart i det klassrum jag undervisade och många många gånger arbetade vi kring Monets bilder. Impressionism, blommor och trädgårdar, Frankrike och förstås ett besök på Göteborgs Konstmuseum var del av temat. Dessvärre hittar jag ingen länk till den tecknade filmen nu, den finns på engelska och italienska på Youtube men visst borde den finnas på svenska? SF Anytime har den i sin spellista i vart fall.

Missa inte den här klassiska boken, den passar bra att läsa högt och är fantastiskt rolig att använda i undervisningen.


Om boken

Linnea i Målarens trädgård, Christina Björk (text), Lena Andersson (bild), Rabén & Sjögren (1985 och 2015), 6-9 år, 52 sidor


0 kommentarer

Lämna ett svar

Platshållare för profilbild

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.