Att skriva dagbok är ett givet arbetsområde någon gång under skolans låg och mellanstadium och jag passar på att samla en hög böcker som jag använt i undervisningen genom åren. Alla de nämnda böckerna finns att hitta animerade eller dramatiserade på youtube. Passa på att förstärka berättandet med ett eller annat filmklipp för att inspirera eleverna till eget skrivande. Att få läsa exempel på dagbokstexter och sedan skriva själv i en fin dagbok – jag slår in en vanlig anteckningsbok med marmorerat papper eller med presentpapper tillsammans med eleverna skapar ett extra skrivsug. Textgenren innehåller datumskrivande och berättande i jagform vilket är formfokus i eleverna texter. Utöver det så är skrivandet mycket fritt och de allra flesta gillar verkligen att skriva i sn bok.

De inspirationsböcker som jag valt är en blandning mellan gammalt och nytt och det är medvetet gjort. Språkbruket ändras genom åren och det är viktigt att välja texter som utmanar en smula både i tempo och språk. Redan tidigt 70-tal kom Bebbe Wolgers Ur en kos dagbok och jag har använt den många gånger i olika teman, den passar bra när man arbetar med bondgårdens djur och grödor och den är en av de texter som utmanar eleverna idag. Berättandet är repetetivt och lååååååångsamt men med sin lågmälda humor så är det alltid ett gäng elever som verkligen uppskattar den. Viveca Lärns En ettas dagbok har kommit i nytryck och den passar fint att högläsa inför starten i ettan eller när det gått några månader in i årskurs ett. I arbeta med den har jag jobbat med en gemensam läslogg där vi koncentrerat oss på olika teman varje vecka exemplevis känslor, vänskap eller leka tillsammans. I årskurs 2 eller 3 passar Barbro Lindgrens Jättehemligt bra att högläsa, i den liksom i många av Lindgrens böcker så är det lekfulla språket, fantasifullheten och skildringen av alla olikheter som hamnar i fokus. Huvudpersonen i boken heter Barbro och hon berättar om hur hon en dag bara inte längre vill gå till skolan, boken är snart 50 år gammal men vissa teman känns väldigt elevnära också idag.

Jag, Plumdog av Emma Chichester Clark var en ny bekantskap för mig i år och den blev klockren att använda i gruppen där många elever gillar hundar. Humor och igenkänning i serieform bjuder hon och serierna är ofta korta med en knorr vilket passar mycket bra när eleverna behöver ha en kort men ändå tydlig modell som vi kan diskutera och inspireras av. Den passar även äldre elever precis som böckerna om Greg gör i Dagbok för alla mina fans. Gregs bravader är den första boken i Jeff Kinneys serie som är oerhört populär bland elever som gillar humor och slapstick. Senast jag räknade fanns det 16 delar om den ganska töntige men samtidigt väldigt coola Greg, alla i dagboksform, och man kan välja att arbeta med bara ett enda inlägg. Bilderna är fyllda av action och passar mycket bra att använda i olika sammanhang. Jag har bland annat jobbat med språklära – ordklasser – i samband med läsning.

Om någon undrar varför jag inte valt att ta med dagböckerna om Bert så tycker jag att de har åldrats väldigt illa och könsrollerna är helt enkelt inte förenliga med skolans värdegrundsuppdrag.


Om boken

Ur en kos dagbok, Bebbe Wolgers (text), Olof Landström (bild), Rabén&Sjögren (1984), 6-9 år, 32 sidor

Om boken

En ettas dagbok, Viveca Lärn, En bok för alla (2017), 6-9 år, 122 sidor

Om boken

Jättehemligt, Barbro Lindgren, Rabén&Sjögren (1997), 9-12 år, 129 sidor

Om boken

Jag, Plumdog, Emma Chichester Clark, Epix förlag (2016), 9-12 år, 160 sidor

Om boken

Dagbok för alla mina fans – Gregs bravader, Jeff Kinney, Bonnier Carlsen (2008), 9-12 år, 224 sidor


1 kommentar

Vita lögner, röda hjärtan – Boktips för unga · januari 7, 2022 kl. 08:42

[…] till boken hos förlaget och här på bloggen har jag skrivit ett inlägg om hur man kan använda genren i klassrummet. Har man en elev som gillar den här boken så ska man absolut tipsa om Vera […]

Kommentarer är stängda.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.