Men alfabetsböcker är väl bara för småbarn?

Den kommentaren har jag fått flera gånger när jag presenterat alfabetsteman på låg- och mellanstadiet men jag lovar att det är mycket tacksamt att utgå från en alfabetsbok i många olika typer av språkliga aktiviteter. De som är listade nedan är sådana som jag använt, man kan självklart välja en alfabetsbok som passar den grupp men undervisar i meeeeeen. Tänk noga på hur illustrationerna ser ut. Texterna och bilderna skall samspela och inspirera till läslust och eget skapande.

De tre som jag valt att presentera är mycket olika, Jan Lööfs ABC-boken innehåller enbart ett enda ord på varje bokstav och har okonventionella bilder som ofta lockar till fniss och samtal. Lennart Hellsings texter i ABC är rimmade ramsor som nästan sjunger sig själva och Paul Ströyers bilder i grundfärgerna är mycket tacksamma att använda i bildundervisningen. Sedan kommer då den lite mer krävande Mumindalens alfabet med nyskrivna texter av Annika Sandelin kan man läsa, tolka och planera in i ett dikttema. Tove Janssons bilder är, som alltid, helt fantastiska men kräver också de att man i klassrummet tar sig tid och borrar sig in i bilden.

Som alltid med undervisning byggd på skönlitteratur så passar det bra att lära mer om författaren bakom verken och känna till Hellsing, Lööf och Jansson hör till allmänbildning (om jag får bestämma). Sedan finns där ett uppslag ideér om hur man kan arbeta utifrån alfabets-boken man väljer. Jag har låtit äldre barn samarbeta om att göra egna alfabet på givet tema (kan vara i alla skolans ämnen) som presenterats analogt i storböcker eller digitalt i små filmer, vi har skrivit låtar och spelat in, vi har använt bilderna som inspiration kring hur text och bild kan samverka i en presentation och med de allra yngsta så har bilderna fungerat som samtalsunderlag. Senast den här veckan använde jag Lööf-bokens s-sida för att samla ord på s tillsammans med ettor, tränade alfabetisk ordning med tvåor och använde en av bilderna att få igång en trögstartad trea som helst inte alls ville skriva något.

Ett tips är att samla på ABC-böcker, Lena Anderssons Majas alfabet är ytterligare en som står i min hylla, flera av de sångerna passar mycket bra när man arbetar med naturen i närmiljön. Vill man arbeta lite extra med känslor, tolerans och sprudlande språklek så passar Carin och Stina Wirséns rimmade en liten skär och alla bråkiga brokstäver perfekt. Ja ni hör, det finns inga gränser för de härliga alfabetsböckerna!


Om boken

ABC-boken, Jan Lööf, Bonnier Carlsén (2006), 6-9 år, 64 sidor

Om boken

ABC, Lennart Hellsing (text), Paul Ströyer (bild), Rabén & Sjögren (1961), 6-9 år, 32 sidor

Om boken

Mumindalens alfabet, Annika Sandelin (text), Tove Jansson (bild), Bonnier Carlsen, 6-9 år, 64 sidor

Om boken

Majas alfabet, Lena Anderson, Rabén & Sjögren (1988), 6-9 år, 60 sidor

Om boken

en liten skär och alla bråkiga brokstäver, Carin och Stina Wirsén, En bok för alla (2021), 6-9 år, 32 sidor

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.